FITCOUPLE

Blog tematyczny o zdrowiu i sporcie

Dieta

Rodzaje diet – poznaj 3 popularne formy odżywiania

Rodzaje diet – poznaj 3 popularne formy odżywiania

Rodzaje diet – poznaj opisy trzech popularnych diet. Zobacz czym się charakteryzują diety, takie jak: dieta bezglutenowa, dieta bez laktozy oraz dieta Dukana.

Powiedzenie “jesteś tym, co jesz” jest bardzo trafne. To właśnie człowiek codziennie wybiera, jaki posiłek będzie spożywał i decyduje czy będzie on zdrowy czy też nie. Odpowiednio dobrane jedzenie może sprawić, że człowiek będzie miał więcej energii na co dzień i będzie zdecydowanie zdrowszy! 

W tym wpisie opisane zostały 3 rodzaje popularnych diet. WAŻNE! Jeśli nie potrafisz sam poradzić sobie ze swoim odżywianiem – udaj się do dietetyka, który z pewnością postara się dobrać dla Ciebie indywidualny plan dietetyczny.

rodzaje diet

Rodzaje diet – dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa polega na wykluczeniu ze swojego codziennego jadłospisu produktów glutenowych. W tego rodzaju diecie ważne również jest dostarczanie organizmowi niezbędnych witamin, takich jak: witaminy A, B, C, magnezu, żelaza oraz cynku.

Czym jest gluten? Gluten, to nazwa grupy białek, które występują w ziarnach zbóż.

Czego nie można jeść na diecie bezglutenowej? Wszelkich produktów, które zawierają zboża, w tym między innymi: makarony pszenne i żytnie, pieczywo, kasze, ciastka, słone zakąski, płatki śniadaniowe, wyroby garmażeryjne, musztarda, majonez, czekolada, wędliny, pizza, piwo, naleśniki i inne produkty zbożowe…

Co jedzą osoby na diecie bezglutenowej? Spożywają produkty naturalnie bezglutenowe, m.in., takie jak: ryż, kukurydza, proso, ziemniaki, maniok, rośliny strączkowe, orzechy, niektóre mięso, jaja, owoce, tapioka, warzywa i inne…

Dla kogo dieta bezglutenowa? Dieta bezglutenowa będzie odpowiednia dla osób cierpiących na zespół jelita wrażliwego oraz na celiakię. Dzięki trzymaniu się ściśle diety osoby z wymienionymi schorzeniami mogą zmniejszyć ryzyko kłopotów zdrowotnych oraz pozbyć się objawów celiakii. 

Rodzaje diet – dieta bez laktozy

Czym jest laktoza? Laktoza, to cukier mlekowy, który składa się z glukozy i galaktozy. Występują on naturalnie u ssaków.

Dieta bez laktozy polega na wyeliminowaniu z codziennego jadłospisu produktów, które mają w sobie laktozę. 

Czego nie można spożywać na diecie bez laktozy? Należy unikać m.in. produktów, takich jak:

  • mleko,
  • twaróg,
  • jogurt,
  • czekolada mleczna,
  • serek wiejski,
  • lody,
  • maślanka,
  • masło,
  • bita śmietana.

Będąc na diecie bez laktozy należy zadbać o uzupełnienie zapotrzebowania na białko w organizmie. Można to robić poprzez spożywanie soi, mięsa, jaj, ryb oraz nasion roślin strączkowych.

Dla kogo dieta bez laktozy będzie odpowiednia? Przede wszystkim dla osób, które mają zdiagnozowaną nietolerancję laktozy, która jest nadwrażliwością żołądka na cukier mlekowy.

Dieta Dukana

Dieta Dukana, która polega na zwiększeniu spożywania białek (protein) przy zmniejszeniu spożywania tłuszczów i węglowodanów. Dzieli się ona na 4 etapy, w których pierwsze 2 mają na celu pozbycie się zbędnych kilogramów, a następne 2 polegają na utrzymaniu wagi bez efektu jo-jo.

Co się je podczas diety Dukana? 

  1. W pierwszej fazie diety dozwolone jest jedzenie składników, takich jak: wołowina, cielęcina, ryby, owoce morza, drób oraz nabiał (typu light, oprócz serów żółtych).
  2. Kolejna faza pozwala na dodanie do jadłospisu warzyw.
  3. W trzeciej fazie dodaje się porcję owoców raz dziennie, kromki chleba pełnoziarnistego oraz 1 plaster żółtego sera. Dwa razy w tygodniu można spożyć produkty skrobiowe. W tej fazie można zacząć używać również tłuszczy, ale w małych ilościach!
  4. W czwartej fazie można zacząć odżywiać się wedle uznania. Oczywiście należy wybierać produkty zdrowe dla organizmu i nie uciekać w stronę słodyczy i fast-foodów. W czwartej fazie dodatkowo raz w tygodniu należy odbyć 1 dzień białkowy z pierwszej fazy diety.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.